Ana içeriğe atla

"Hamileyken kahve içmek" sorunsalı

"Sen okumuş annesin, sen bari yapma" sözleriyle beni telkin mi yoksa sinir mi ettiğini bilemediğim canım ablalarım, teyzelerim, büyüklerim... Bu yazı sizin için...

Evet hamileyim ve hala kahve tüketiyorum. Ama zaten bu sürecin her aşamasında aklıma takılan tüm soruları kadın doğum uzmanıma soruyorum. Olması gereken şekilde tüketildiğinde hiçbir yiyecek içecek öcü değil. Kahve gibi diğer pek çok yiyecek ve içecek de öyle. Kaldı ki hamile olmasanız bile eğer kararında (uzmanların önerdiği şekilde) yiyor ve içiyorsanız sorun yok demektir.

Biz şunu unutuyoruz, diyet yaparken de öyle. 1/2 porsiyon sütlü tatlı yersem kilo alır mıyım? Yok efendim bu hafta ağzıma tatlı sürmedim kesin kilo verdim çok iyi zayıfladım. Yok böyle bir şey. Sizin bu konuyu danışacağınız kişi arkadaş çevreniz veya büyükleriniz değil, bu konuda uzman olan bir diyetisyen hekim olmalı. O size şunu şu kadar yiyebilirsin diyorsa ye, şundan şu kadar içebilirsin diyorsa iç.

Gelelim asıl konumuza... 

Hamile bir kadında bulunan kafein yıkımını sağlayan metabolizma, bebek ve plasentasında mevcut olmadığı için kafein yıkımı gerçekleşmiyor ve bu nedenle bebekte daha fazla oranda kafein bulunabiliyor. İşte bu yüzden hamile bir kadının metabolik özellikleri; bebeğe aktarılan kafein oranını da etkiliyor. Ayrıca kafeini hızlı bir şekilde metabolize ederek yıkan bir hamile kadın ile tam tersi geç metabolize eden bir hamile kadın, kafeini aynı miktarda tüketse bile bebeklerine geçecek olan kafein oranı birbirinden farklı oluyor.

Hamilelikte kafein tüketimi ile ilgili yapılan bilimsel araştırmalardan elde edilen sonuçlardan bazıları ise şu şekilde:

Gün içerisinde 200 mg kafein tüketen bir hamile kadının bebeğin kilosunda 60-70 gr civarında bir azalmaya neden olduğu görülmüştür. Aynı araştırmada, hamilelik öncesi günde 300 mg kafein alan; ancak hamilelik döneminde bu oranı günde 50 mg a azaltan hamile bir kadın ile kafein alımını azaltmayan hamile bir kadının bebeklerinin ağırlıkları kıyaslandığında, kafein tüketimini azaltmayan hamile bir kadının bebeğinin ağırlığında 160 gr. azalma tespit edilmiştir.

Sonuçların pek iç açıcı olmadığının farkındayım. Ancak doktor kontrolünde günde belli bir miktar kafein tüketiminin de kahvesever bir annenin strese girmeden bu hamilelik sürecini atlatmasına ve kendisini psikolojik açıdan daha iyi hissedeceğine katkı yapacağı kanaatindeyim. Zira hamilelik öncesindeki alışkanlıklarımı ilk trimesterde (ilk 3 aylık dönemde) bırakmak için ne kadar çok çaba gösterdiğimi bir yakın çevrem bir Allah bilir :) "Bari bir bardak kahveyi benden esirgemeyiiiiin" diye çığlık attığım doğrudur :)

Benim günde ne kadar kahve tükettiğim sorusuna gelince, normalde (hamile olmadan önce) günde en az 4-5 bardak filtre kahve, americano içerdim. Hatta bunun yanında bir de bol köpüklü bir Türk kahvesi hüpletirdim. Kafein miktarına da bakacak olursak 1 bardak filtre kahvede yaklaşık 135-200 mg arası kafein mevcut. Ben hamilelikte almam gereken maksimum kafein miktarını neredeyse 1 bardak kahve ile alıyordum, varın gerisini siz düşünün :) 

Peki ya şimdi? Tabii ki daha temkinli gidiyorum. Mesela hamilelik sürecinde ilk attığım adım kafeinsiz kahveleri denemek oldu. Tadı normal bir kahveyi karşılamasa da, bebiş için değer deyip arada hüpletiyorum :) Bunun dışında filtre kahve yerine kafein miktarı daha düşük olan kahveleri tercih ediyorum. Mesela 1 fincan espresso veya cappuccino içerisinde yaklaşık 100 mg kafein bulunuyor. 1 fincan türk kahvesinde ise yaklaşık 57 mg kafein bulunuyor. Bu miktarları göz önünde bulundurarak günlük kafein tüketimimi sınırlandırıyorum.

Kafein deyince aklımıza bir tek kahve geliyor ancak bu algı da çok yanlış. Tek suçlu kahve değil. Bunun yanında çay, kola ve çikolata gibi yiyecek ve içeceklerin içerisinde de kafein mevcut. Mesela bir bardak çayda 50 mg, 1 kutu enerji içeceğinde 80 mg, 100 gr sütlü çikolatada 20 mg, 1 kutu kolada ise 30-56 mg arası kafein bulunuyor. Bu nedenle kahvenin yanında bu yiyecek ve içeceklerin tüketimine de dikkat etmek gerekiyor.

Uzun lafın kısası, hayatınızın her evresinde "kendi bildiği şeyin en doğru olduğunu düşünen insanlar" karşınıza çıkacaktır. Siz yeter ki neyin doğru neyin yanlış olduğunu tahlil ederken doğru kişilerden ve bilimsel araştırmalardan destek alın.

Hepinize bol kahveli ve kahkahalı bir hafta sonu diliyorum.
CoffeeLoverMom

Kaynak:

  1. http://www.davidpublisher.org/Public/uploads/Contribute/5902f9255e69e.pdf
  2. https://www.researchgate.net/publication/281518103_Maternal_caffeine_intake_during_pregnancy_and_risk_of_pregnancy_loss_a_categorical_and_dose-response_meta-analysis_of_prospective_studies
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2577203/
  4. https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/409969
  5. https://www.researchgate.net/profile/Ling_Wei_Chen/publication/281518103_Maternal_caffeine_intake_during_pregnancy_and_risk_of_pregnancy_loss_a_categorical_and_dose-response_meta-analysis_of_prospective_studies/links/55ecf79908ae3e121847f7a3.pdf
  6. https://bmjopen.bmj.com/CONTENT/8/3/E018895.abstract

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İçtiğin kahvenin kalorisini biliyor musun? - 2 (Caffe Nero)

Kahvelerin kalorilerine bakarken espressosu dillere destan dünyaca ünlü kahve zincirlerinden Caffe Nero'yu atlamak olmazdı. Benim Starbucks'tan sonra uğrak yerimdir kendileri... Pandemiden önce Aplus AVM'deki nefis teraslı Caffe Nero'da oturup çalışmayı çok severdim. Şööyle bir iç çektikten sonra hemen konuma dönüyorum. Bugün seninle Caffe Nero'daki kahvelerin kalori değerlerine bakalım istedim. Eğer sen de merak ediyorsan hadi başlayalım. Sıcak İçecekler (Regular boy)* Americano: 15 kcal Cappuccino: 65 kcal Latte: 72 kcal Cortado: 49 kcal Flat white: 72 kcal Espresso: 7 kcal Espresso con panna: 56 kcal Machiato: 9 kcal Ristretto: 7 kcal Filtre kahve:33 kcal Mocha: 305 kcal  White chocolate mocha: 397 kcal Chai latte: 251 kcal Caramel latte: 420 kcal Sıcak çikolata: 361 kcal Sıcak çikolata milano: 248 kcal Soğuk İçecekler (Regular boy) * Iced americano: 15 kcal Iced latte: 155 kcal Iced chai latte: 301 kcal Strawberry & Vanilla frappe creme: 213 kcal Limonata: 1

İçtiğin kahvenin kalorisini biliyor musun? - 1 (Starbucks)

Gün içerisinde tükettiğin kahvelerin kalori değerlerini biliyor musun? Ya da önce şöyle sorayım, merak ediyor musun? Fazla kilolar hepimizin baş belası... Eğer sen de benim gibi içtiği kahvenin kalori değerini merak edenlerdensen, işte bu yazı tam da senin için. Çünkü kilo kontrolü yapıyorsak sadece yediklerimize değil içtiklerine de dikkat etmemiz gerekiyor biliyorsun. Öyleyse şu kara kaplı defteri açalım ve gün içerisinde içtiğimiz o leziz kahvelerin kaç kalori olduklarına bir bakalım, ne dersin? Benim gündelik hayatta içmekten en keyif aldığım kahve Iced americano ve cold brew . Yaz kış fark etmeden tüm kahveleri soğuk tüketmeyi seviyorum. 1 adet tall boy buzlu (veya sıcak) americano 11 kcal (Grande: 16 kcal, Venti: 22 kcal) iken cold brew yalnızca 1 kcal. Evet yanlış duymadın sadece 1 kcal 😊 Filtre kahve veya şekersiz Türk kahvesi seviyorsan da en az benim kadar şanslısın. Çünkü 1 adet tall boy filtre kahve veya bir bardak şekersiz Türk kahvesinin içerisinde sadece 2 kcal mevc

Kahvenin yanına ne alırsın?

Kahve keyfimize eşlik eden olmazsa olmazımız masum (!) atıştırmalıklar... Peki senin kahvenin yanına en çok tercih ettiğin yiyecek hangisi? Tatlı mı tuzlu mu? Eğer senin de kahvenin yanında abur cubur bir şeyler atıştırma alışkanlığın varsa bu yazımı sana ithaf edeyim. Peki kahve ve çayın yanına sipariş ettiğimiz atıştırmalıklarının kalorisi de lezzeti kadar iyi mi? Ufacık görünen ve gün içinde yemekten saymadığımız kahve yanı atıştırmalıkları aslında diyet ve kilo kontrolü yapanlar için hiç de masum sayılmaz. Birazdan besin değerlerini okuyunca şoka girebilirsin. Kendini hazır hissettiğinde okumaya devam edebilirsin 😊 Kahve deyince akla gelen iki gözde kahve zincirinin satışa sundukları atıştırmalıkların kalori değerlerine göz atacağız birazdan. Önce Starbucks ve ardından da Caffe Nero'nunkilere göz atacağız. Listelerinde çok benzer ürünlerin olduğunu göreceksin, fakat içerdiği kalori değerleri bakımından aralarında bazı farklar var.   Bu arada listede f avorilerimi de parantez